Donderwinkel, bouwer van Geldersche karretjes

2019-12-10T08:44:48+00:0009-12-2019|

Drie generaties Gerrit Jan Donderwinkel dreven een fabriek van luxe rijtuigen. Niet vanuit een prestigieuze stad als Den Haag of Haarlem, maar vanuit het halfvergeten provinciestadje Doesburg. Het verhaal van deze rijtuigfabriek heeft twee bijzondere kanten: als exporteur van naar Nederlands Indië en als bouwer van de Gelderse kapkar. Zo’n kapkar staat in het Nationaal [...]

Teulings, Bossche rijtuigfabrikant

2019-12-03T14:13:10+00:0001-12-2019|

In het Nationaal Rijtuigmuseum in Leek staat een ‘open phaeton’ van de vroeger Generaal van Heemstra, een bekend paardenman in zijn tijd en een oudoom van de filmster Audrey Hepburn. Het rijtuigje oogt deplorabel. Maar het is wel een sierlijk ding. Voor die sierlijkheid was rijtuigfabrikant C.A. Teulings uit ’s-Hertogenbosch verantwoordelijk. In 1674 begint Stans [...]

Beijnes, tegendraadse denker

2019-12-06T12:52:20+00:0029-11-2019|

Terwijl andere Nederlandse rijtuigfabrikanten unaniem de Franse mode volgden in hun ontwerpen, pakte Johannes Jacobus Beijnes de boot naar Engeland. Hij combineerde in zijn rijtuigen de Franse sierlijkheid met de strakke Engelse lijnen. In Haarlem bouwde hij een imperium op. Groot in rijtuigen, nog groter in treinstellen. Maar het was een harde werkgever. Was er [...]

Schutter & Van Bakel, luxe carrosseriebouw aan de Kerkstraat

2019-11-25T12:38:56+00:0025-11-2019|

In een schuiflade in de bibliotheek van het Nationaal Rijtuigmuseum in Leek liggen twee schitterende pentekeningen van rijtuigen, gesigneerd door Jacob van Bakel, 1905. Het zijn ontwerpen uit een tijd dat de 21-jarige Van Bakel zijn hoofd al lang had gezet op het automobiel. Zijn vader hield hem voor, dat dit de toekomst was. Maar [...]

Wagenmakerij Langenhof, van wipkar tot vliegtuig

2019-11-20T08:41:03+00:0018-11-2019|

Een oude wagenmakerij, waar de tijd een halve eeuw heeft stilgestaan, heeft iets magisch. Iets stoffigs ook. Van de wagenmakerij Langenhof in Wierden is een bijzonder project gemaakt. Aan de Parallelweg van Wierden naar Rijssen ligt de oude wagenmakerij van Langenhof. Jarenlang gesloten, maar nog steeds intact met de complete inrichting uit het begin van [...]

Duinwagen van Duinlust

2019-11-15T16:28:47+00:0014-11-2019|

De duinwagen van de buitenplaats Duinlust bij Overveen is volstrekt uniek. De excentrieke David van der Vliet liet hem in of vlak na 1870 bouwen bij de rijtuigfabriek Van Eck in Amsterdam. Hij liet zich er mee, gereden door een koetsier, voor jachtpartijen door de duinen vervoeren. Om niet weg te zakken in het mulle [...]

Grote sprong voorwaarts (rijtuigproject De Haar 13)

2019-11-04T09:21:47+00:0031-10-2019|

Het is bijna een schok, wanneer de Stolks hun verslag inleveren van wat er is gedaan aan de Calèche van Kasteel de Haar, zo ver zijn ze al gevorderd. De ervaring met de jachtbreak en de Grand Duc heeft geleerd dat restauratie een traag proces is. Maar bij het grootste en meest exclusieve van de [...]

Heuff Cellendonk, paardenhandelaar voor koning en keizer

2019-11-05T10:31:55+00:0027-10-2019|

In september 2019 gingen in Kerk-Avezaath de stallen van één van de grootste handelaren in ‘luxe paarden’ uit het begin van de 20ste eeuw tegen de vlakte, om plaats te maken voor de nieuwbouwwijk Teisterbant. De stallen lagen er al desolaat bij. Maar ze waren wel de enige reden dat koningen en keizers Avezaath bezochten. [...]

Jacq. Rijks en de onvergetelijke hackney

2019-11-04T10:05:59+00:0027-10-2019|

“Als u over mijn paardenleven wilt horen, moet u bij m’n geboorte beginnen”, zegt Jakob ‘Jacq.’ Rijks (1892-1970) in een interview in weekblad De Hoefslag in 1970. Rijks was zonder twijfel één van de grondleggers van de moderne men- en tuigpaardensport. Hij leerde van de generaties die voor de oorlog het concoursveld beheersten en inspireerde [...]

Nederlandse Driving Club, eerste ‘koetsenclub’ van Nederland

2019-11-05T09:19:11+00:0027-10-2019|

In 1960 opgericht was de Nederlandse Driving Club de eerste vereniging in ons land voor liefhebbers van het aangespannen rijden. Je mocht het geen ‘koetsenclub’ of ‘menvereniging’ noemen, want dan kreeg je geheid de wind van voren. “Mennen doe je een geit”, bromde Daan Modderman, één van de stuwende krachten van de Driving Club, om [...]