Forse schreden

2019-06-13T08:16:57+00:0013-06-2019|

De aanpak van de Grand Duc -die naam houden we gemakshalve aan- vordert met forse schreden. Het rijtuig van Kasteel de Haar is gaandeweg steeds toonbaarder. Het gecraqueleerde lakleer is schoongemaakt, kale plekjes van de binnenbekleding zijn ingevuld en het onderstel heeft deels een nieuwe laklaag gekregen. Maar het elegante voertuig ligt nog uit elkaar. [...]

De Oude Koetsen van de Keizer

2019-06-08T16:33:03+00:0007-06-2019|

Twee galarijtuigen van de Duitse keizer zijn de kroonjuwelen van het Nationaal Rijtuigmuseum. Het museum, dat dit jaar zestig jaar bestaat, heeft ze even zo lang gekoesterd. En terecht. Want ze zijn bijzonder als object, door hun Nederlandse geschiedenis en het verhaal van de voormalige keizer op Huis Doorn. Welbeschouwd is het Nederlands erfgoed van [...]

Veerkaros van Sommelsdijk

2019-06-05T08:25:36+00:0005-06-2019|

Een karos is de 17e en 18e-eeuwse voorloper van de koets. En het is aan de koopvaardij te danken dat het ‘houden van karos en paarden’ ook op de Zeeuwse en Noord-Hollandse eilanden zijn intrede deed. In Middelburg was het niet ongewoon om een pompeuze karos van de admiraliteit voorbij te zien komen. Maar met [...]

Gerrit Barendse, hofleverancier op Java

2019-05-29T14:08:25+00:0028-05-2019|

De Nederlandse rijtuigfabricage strekte zich uit tot in Nederlands Indië. En het is juist daar dat bijvoorbeeld op Java nog karossen uit de eerste helft van de 18e eeuw bewaard zijn gebleven, in tegenstelling tot in Nederland waar tijdens de Franse overheersing dit deel van ons erfgoed verloren is gegaan. Ons erfgoed ver weg. Vanuit [...]

Mijnheer Bonhomme

2019-06-13T08:02:31+00:0028-05-2019|

De Franse tijd heeft postmeester Nicolas Paul Bonhomme (1757-1815) geen windeieren gelegd. Zijn diligences, die vertrokken vanaf de Markt in Maastricht naar Eindhoven en Den Bosch, maakten deel uit van het indrukwekkende postnetwerk dat Napoleon in West-Europa had uitgerold. Na zijn dood zetten de weduwe Marie Corneille Nijst en de oudste zoon Matthijs Gerard het [...]

Nederlandse rijtuigbouwers 1720-1920

2019-06-17T12:10:45+00:0023-05-2019|

Alfabetische lijst van rijtuigbouwers in Nederland. 1st genoemde jaartal is van de oudste vermelding in archief Koninklijke Bibliotheek: dagbladen, Staatscourant, adresboeken. Criteria zijn a.) zoals ze zichzelf noemen en b.) het aanbod of de relevantie waarin hun naam staat vermeld. Het moet aannemelijk zijn dat een bouwer daadwerkelijk een luxe rijtuig heeft gemaakt, alhoewel dit [...]

Lotgevallen op Staverden

2019-05-27T09:20:33+00:0023-05-2019|

Het witte kasteel van Staverden, midden in de Veluwse bossen, is beroemd om zijn witte pauwen. Het kasteel leverde namelijk de witte veren die Hertog Karel van Gelre in zijn helmteken droeg. Die witte pauwen zijn er altijd gebleven. Mooie rijtuigen waren er echter ook op Staverden, al is er niet veel over bekend. Op [...]

Grand Duc of Victoria? (rijtuigproject De Haar 9)

2019-06-13T08:03:11+00:0016-05-2019|

Nu de bok er op zit is de Grand Duc van Kasteel de Haar ineens van naam veranderd: we noemen het een Victoria. Bij Stolk in Balkbrug is de restauratie opgepakt van het tweede rijtuig van Kasteel de Haar. “We hebben koetsierszitting opgebouwd, waarna het rijtuig nog verder voorover dook. De achter-veren staan naar binnen [...]

Limburgse grootverdiener

2019-05-13T14:26:04+00:0013-05-2019|

Edmond Franquinet op de bok van zijn Phaeton – een luxueus sportrijtuig. De Maastrichtenaar Marie Hubert Edmond Franquinet (1858 – 1938) is firmant in de graanhandel en meelfabriek De Maasmolen te Maastricht die hij erfde van zijn moeder. Het is dan de oudste meelfabriek van ons land. Edmond heeft niet te klagen. Bij de meelfabriek [...]

Stoomrijtuigfabriek Oostwoud

2019-05-09T13:30:07+00:0009-05-2019|

In het Nationaal Rijtuigmuseum in Leek staat een ezelwagonette, met aan weerszijden een rond etiketje en daarop ‘M. Oostwoud Stoomrijtuigfabriek Franeker’. Het wagentje is gebouwd in de periode na 1908. Oostwoud in Franeker is tegenwoordig de specialist in medisch meubilair. Dit moderne bedrijf dankt zijn bestaan aan een rijtuigbouwer die ziekenvervoer als gat in de [...]