Pieter de Hoo, bekende sjezenbouwer

2021-02-28T14:09:09+00:0020-02-2021|

Met zijn fijne taille, gouden krullen en fluwelen kussens is de Friese sjees een uniek rijtuig. De meeste oude sjezen zijn gebouwd door lokale wagenmakers en die lieten geen naamplaatje achter. Terwijl een sjees de bekroning was van hun werk, bleven ze anoniem. Van een enkel exemplaar is de bouwer wel bekend. Pieter de Hoo [...]

Juncker, poetspoeder van de Amstelstraat

2021-02-28T14:10:47+00:0017-02-2021|

Hij versierde zijn tuigen met ivoor of werkte in Louis Quatorze-stijl om te laten zien wat deze tuigenmaker in huis had. Johan Juncker van de Amsterdamse Amstelstraat kreeg grote waardering als ambachtsman. En hij handelde in alles dat hem paste. Zoon Daniel zag in gedachte de firma al tot grote hoogte stijgen, met het agentschap [...]

In het stalgebouw van Vollenhoven

2021-02-05T11:47:16+00:0005-02-2021|

Monumentale stallen en koetshuizen zijn zeldzaam. Omdat de oorspronkelijke functie verloren is gegaan zijn ze veelal afgebroken of verbouwd tot woonruimte of kantoor. En een enkel oud stalgebouw waar nog paarden staan, vraagt om aanpassingen op het gebied van dierenwelzijn: de originele stands worden royale boxen. Op het landgoed Vollenhoven is het stalinterieur voor acht [...]

Beffie & Co, koopman voor hitten- en ezeltuig

2021-02-01T15:40:11+00:0030-01-2021|

Leer vergaat. Ze maakten vergankelijk werk. En wat ze maakten gaven ze zelden een stempel mee. Dat maakt het lastig om een beeld te vormen van de Nederlandse tuigenmakers in de 19e eeuw. In Rotterdam was de zadel- en tuigenmakerij Beffie een begrip voor slepers, groenteboeren en stalhouders. Ze lieten bij Beffie een tuig maken, [...]

Spangenthal, verhaal achter een gesp

2021-01-27T10:27:36+00:0026-01-2021|

Zonder tuig kan een paard geen vracht treken, zonder zadel is het slecht paardrijden. Net zo goed als ieder dorp zijn wagenmaker had, zo was er de zadelmaker. En die vele honderden zadelmakers hadden gespen en garens nodig die ze kochten bij gespecialiseerde fourniturenbedrijven. In Amsterdam was de Joodse firma Spangenthal de grootste. De zilveren [...]

Drie generaties Poelstra en het Groninger paard

2021-01-23T17:00:09+00:0015-01-2021|

Het verhaal van drie generaties Poelstra, commissionairs en hengstenhouders, is tevens het verhaal van honderd jaar geschiedenis van het Groninger paard. Groningen is fokgebied en doorvoerland voor Oldenburgers en Oost-Friezen die als koetspaard de wereld over gaan. De Groninger is vooral een type, als tegenhanger van het luxe Gelderse paard. Na de Eerste Wereldoorlog neemt [...]

Stalhouders-imperium Van der Kuijlen

2021-01-13T06:55:59+00:0011-01-2021|

De naam Van der Kuijlen zegt nog amper iets in de paardenwereld. Maar met vierhonderd maandpaarden in Amsterdam, een van de opvallendste stalgebouwen in Rotterdam en een – voormalige – koninklijke stoeterij in Den Haag stonden de heren Van der Kuijlen een eeuw lang met stip bovenaan als belangrijkste leverancier van luxepaarden in Nederland. Door [...]

Overmeijer, fabrikant van oude stempel

2021-01-23T16:59:07+00:0007-01-2021|

‘Overmeijer’ is een fabricaat dat nog met enige regelmaat op de wieldoppen van een rijtuig voorkomt. Deze rijtuigbouwer aan de Singel in Amsterdam en met een filiaal in Hilversum maakte een halve eeuw vol met degelijk vakwerk en het vertrouwen van de klandizie, waaronder Koningin-Moeder Emma. Overmeijer profiteerde van de goede naam van de fabrikanten [...]

Prins Frederiks Parkenroute

2020-12-31T11:46:00+00:0031-12-2020|

Met koetsier Bart Klaassen en palfrenier Brian van Deth op de bok, figureerden de rijtuigen van Kasteel Twickel eind oktober voor de opnames van een video voor Prins Frederiks Parkenroute. De route is de historische verbinding tussen de landgoederen van Prins Frederik der Nederlanden, de broer van Koning Willem II, die deze specifiek liet aanleggen [...]

Landauer Kasteel Middachten op schema

2020-12-31T12:34:16+00:0031-12-2020|

3,5 Koeienhuiden, tussen 4,8 en 5,5 m2, zijn gebruikt om de twee kappen van de landauer van Kasteel Middachten opnieuw te overspannen. Het oude leer van de kappen viel als kruimel uit elkaar, zelfs transport van de landauer leverde schade op en de uitermate slechte conditie deed geen eer aan de kwaliteit van het rijtuig; [...]

Go to Top