Het is nogal een verschil tussen hoe de landauer van kasteel Middachten voor en na de restauratie er bij staat. Door een vroegere poging om de vervuilde vernis van de panelen te halen, waren die panelen geheel verschoten van kleur. De schade is hersteld zonder de oude verf verder aan te tasten. Maar dat niet alleen. Het rijtuig is klaar om te exposeren op het kasteel.
Met lichtblauwe vlekken was het rijtuig uit het depot van het Nationaal Rijtuigmuseum niet meer toonbaar. In het afgelopen jaar zijn in het atelier van Stolk in Balkbrug de restanten van de oude vernis professioneel verwijderd en is het vlekkenpatroon teruggebracht naar een egale, nette verflaag. De aanslag op het zilverwerk is verwijderd, het leer van de bekleding opgepoetst, de kappen zijn opnieuw gespannen. Een verschil van dag en nacht, zie de foto’s onder voor en na. De landauer, gebouwd door Veth in Arnhem, vertrok afgelopen week naar het koetshuis van Kasteel Middachten in De Steeg.
“1912 zal de laatste keer zijn geweest dat de landauer is gebruikt”, heeft projectleider Nicolaas Conijn ontdekt in het draaiboek van de uitvaart van Graaf Willem Carel Bentinck. Op de bok zat Hendrik Dijkerman, de eerste koetsier van Kasteel Middachten. Wie weet, doet zich in de komende maanden de gelegenheid voor om de landauer opnieuw op het kasteelplein aan te spannen, geheel zoals toen, met personeel in het livrei van de Bentincks. Dan mag het rouwlint van 1912 plaatsmaken voor een feestelijker strikje aan de zweep.
Dit rijtuig komt uit het beheer van Borg en Nationaal Rijtuigmuseum Nienoord en gaat over in langdurig bruikleen door Kasteel Middachten. Dit project is mede mogelijk gemaakt door Prins Bernhard Cultuurfonds, Mondriaan Fonds, Frans Mortelmans Stichting, Ludovica Stichting, RDO Balije van Utrecht en Kasteel Middachten. De Stichting Hippomobiel Erfgoed begeleidt de uitvoering en verzorgt de communicatie.