De echtelieden Helene Müller en Anton Kröller beschikken in hun gloriejaren over oneindige geldstromen. Hij haalt het vermogen binnen; zij geeft het uit. Tussen 1909 en 1917 kopen de Kröllers stapsgewijs stukken land op de Veluwe, in totaal bijna 6.500 hectare. Tegenwoordig is dit het Nationaal Park Hoge Veluwe. Hij wil een landgoed met jachtslot; zij kiest de architect en begeleidt het ontwerp. 
Ze houden beiden van paardrijden. Hij zit als een echte directeur op een stevig jachtpaard. Zij gaat op de foto met een schimmel, in amazonezit, de rug volmaakt gerecht, een smetteloos gesteven rok elegant over de benen gedrapeerd, op haar hoofd een hoge glanzend zwarte hoed. Wat vooral opvalt, is die gedecideerde blik.

Aan de Otterloseweg, de doorgaande weg die van Apeldoorn in de richting van Hoenderloo loopt, om vervolgens af te buigen naar Otterlo, laat het echtpaar een stalgebouw bouwen. H.P. Berlage ontwerpt het en laat zich daarbij inspireren door de functionele bouwstijl van de Amerikaanse architect Frank Lloyd Wright. Het komt in de periode 1914-1920 tot stand. Aan de linkerzijde van het u-vormige gebouw staan de paarden en zit de hooizolder, rechts woont het personeel en het middendeel dient als koetshuis en garage.

Wat er precies in het koetshuis staat is onbekend, maar in het archief van het Nationaal Park Hoge Veluwe en het Kröller-Müller Museum zijn wel enkele foto’s te vinden. Opvallend genoeg zijn het beelden waarbij zij de leidsels in handen heeft, op een jachtwagen en op de dog-cart. Hij houdt het, naast het rijpaard, maar liever op het automobiel.

Af en toe duikt het gebruik van de rijtuigen op de Hoge Veluwe op in de verhalen. Zo vraagt Helene in 1915 aan beeldhouwer Joseph Mendes da Costa om een monument te maken voor de Zuid-Afrikaanse generaal De Wet. Voor het bepalen van de locatie rijdt zij anderhalve dag met Mendes da Costa rond per rijtuig over het landgoed, tot ze arriveren bij het Otterlose Zand. Daar springt Mendes da Costa uit het rijtuig en roept spontaan ‘hier moet het staan, daar bij die koppies (opgestoven zandheuvels), daar tegen die blauwe hemel.’

Meer weten? Klik hier voor de verhalen over Kröller-Müller.

Het stalgebouw, ontworpen door Berlage.