Groot nieuws deze week, dat de Nachtwacht onder handen gaat. De restauratie in het Rijksmuseum zal te vergelijken zijn met een ‘ziekenhuisbezoek’. Aan de hand van allerlei onderzoeken stellen de restauratoren hun diagnose en gaan ze volgens een behandelplan aan het werk. Ondertussen is Maria Stolk al met het behandelplan van de jachtbreak van Kasteel de Haar bezig. Haar aanpak is niet zo wezenlijk anders dan die in het Rijks….

Er zijn geen glazen wanden nodig om het publiek op afstand te houden, en er is geen aanleiding om een universiteitsscanner of chromatograaf in te schakelen, maar de oplosmiddelen en de wattenstaafjes om de oude vernis te verwijderen zijn precies dezelfde. Ook de techniek om verf die loslaat vast te zetten is gelijk als bij de restauratie van een oude meester.
Een enkeling zal over een jaar misschien vragen: wat is er precies gedaan aan de jachtbreak? Maar wie het wekelijkse verslag van restauratiecentrum Stolk leest, weet dat er véél gebeurt. Scheuren in het hout zijn gerepareerd, verbogen smeedwerk is rechtgezet, een afgebroken klep vervangen, gespen en leerwerk gereinigd en ondertussen is Maria Stolk met monnikengeduld bezig om de verf vast te zetten en te reinigen. En straks zal ze de ontbrekende details aanvullen met verf die dezelfde pigmenten bevat als indertijd door de meester-schilder van Mühlbacher is gebruikt. Daarvoor is nog een ‘verwijzing van de specialist’ nodig. En dat allemaal vanuit het besef dat dit rijtuig in originele staat ook voor onze kinderen en kleinkinderen behouden moet blijven. Ook daarin verschillen de Nachtwacht en de rijtuigen van Kasteel de Haar niet zo bijster veel van elkaar.

De drie rijtuigen in dit project komen uit het beheer van Borg en Nationaal Rijtuigmuseum Nienoord en gaan over in langdurig bruikleen door Kasteel De Haar. Dit project is mede mogelijk gemaakt VZW Pater David, Prins Bernhard CultuurfondsStichting Bredius ,VSB FondsStichting Bonhomme Tielens en Stichting kasteel de Haar.
De Stichting Hippomobiel Erfgoed begeleidt de uitvoering en verzorgt de communicatie.

Foto boven: Met precisie zet Maria Stolk van OldtimerRestauratie Stolk Balkbrug de onthechte verf van een rugleuning weer vast.

Dezelfde techniek als bij de restauratie van een oude meester, maar dan voor de jachtbreak van Kasteel de Haar

Voorschild van de jachtbreak van Kasteel de Haar: links is gereinigd, rechts nog niet. Bij het gebruik van oplosmiddelen is een goede afzuiginstallatie noodzaak.

Het gereedschap van Maria Stolk van OldtimerRestauratie Stolk Balkbrug: een oude dekbedhoes :-), ontelbare wattenstaafjes (uiteraard recyclebaar) en oplosmiddel.

Wetenschappelijk onderzoek aan de jachtbreak van Kasteel de Haar: een microscopische doorsnede van de oude verflagen.